Freie Inhalte
Promotionsbetreuende
Ein Doktorat beinhaltet die Ausbildung von kreativen, kritischen und autonomen Forschenden. Die Aneignung von entsprechenden Qualifikationen liegt hauptsächlich in der Verantwortung der Promovierenden, welche in Absprache mit dem Betreuungsteam, bzw. dem Doktoratskomitee definiert werden (Auszug aus dem LERU Advice Paper, Good practice elements in doctoral training, 2014).
Doktoratsvereinbarung
Wie in den Salzburg Prinzipien zur Doktoratausbildung definiert, spielt die Promotionsbetreuung eine entscheidenende Rolle:
"In respect of individual doctoral candidates, arrangements for supervision and assessment should be based on a transparent contractual framework of shared responsibilities between doctoral candidates, supervisors and the institution (and where appropriate including other partners)."
Für die entsprechende Dokumentation des Doktorats an der Universität Basel steht die Doktoratsvereinbarung zur Verfügung (siehe Downloadbox). Diese soll während der ersten sechs Monate der Promotion gemeinsam mit dem Doktoratskomitee vereinbart werden, um Jahresgespräche, den indiviudellen Studienplan und die weitere Planung zu planen.
Informationen für Promotionsbetreuende
"Providing professional development to supervisors is an institutional responsibility, whether organised through formal training or informal sharing of experiences among staff. Developing a common supervision culture shared by supervisors, doctoral school leaders and doctoral candidates must be a priority for doctoral schools" (Salzburg II Recommendations: European universities' achievements since 2005 in implementing the Salzburg Principles, 2010).
Weiterführende Literatur und Publikationen
- Good Practice elements in doctoral training, LERU Advice Paper 2014
- Principles for Innovative Doctoral Training, European Commission, 2011
- It takes a global village to develop the next generation of PhDs and postdoctoral fellow, Maresi Nerad, 2011
- Salzburg II Recommendations, EUA 2010
- A Model for the Supervisor-Doctoral Student Relationship, Tim Mainhard, 2009
- How are doctoral students supervised? Concepts of doctoral research supervision, Anne Lee, 2008
- The European Charter for Researchers The Code of Conduct for the Recruitment of Researchers, p. 14, European Commission 2005